Dag 09 – Min tro

Min tro. En tolkningsfråga.
Jag vet inte om jag är den bästa kristna individen som gått i ett par skor. Men jag tror. På gud. Och ja, jag är kristen. Inte aktivt. Men jag tror. Jag anser att det är min värld, min förståelse om varför just jag, eller du eller varför världen existerar. Jag måste ha en förklaring och det bottnar jag i kristendomen. Dock vågar jag inte förneka teorin om Big Bang. Min tro kan dra lappkast från dag till dag. Men det viktigaste, jag tror.
Jag tror även på att en kapitalistisk värld är det ultimata. Jag tror att alla människor födds som goda individer och att det är yttre påverkningar som sedan skapar det onda i oss. Jag tror på att själen lever vidare efter döden och jag tror på änglar. Jag tror på spöken, jag tror på det övernaturliga och jag tror på att någonstans finns det ännu en till planet, likt Tellus, bebodd med människor. För jag tror. Det är mitt sätt att inte tappa kontrollen och låta jorden snurra på, saker ske utan anledning. Jag tror på ödet, men inte på slumpen. Ödet är förutbestämt, slumpen är det inte. Med ödet finns en mening, inte slumpen.
Jag vill tro på kärleken. Men tvekar stundtals. Jag vill tro på att alla människor är goda, men jag är naiv. Jag vill tro på att en dag är det min tur, men framtiden är skrämmande. Jag vill tro på ödet, men har svårt att acceptera det då det har förödande konsekvenser. Jag vill tro på min Gud, men ibland förundras jag över hans straffskala. Jag vill tro på att jorden ska bli en bättre plats att leva på, men tveklöst kommer det inte bli så. Jag vill tro att jag valt den rätta vägen men kommer aldrig få reda på det då jag inte har möjlighet att prova alla vägar. Jag vill tro.
Men jag tror, hoppas och vet att hoppet är det sista som överger mig.



2005. Dör.

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej Sanna!

Det här inlägget var grymt bra skrivet. Det var härligt att läsa.

Hoppas allt är bra med dig!

/Elin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback