Valet 2010.




Jag som är yngst i partiet tar på mig uppgiften att vara de ungas röst. Att föra ungdomarnas talan och se till att kommunen blir en av de bästa kommunerna för oss unga att växa upp i, studera och senare kanske även bilda familj i.


Förutom att fokusera på ungdomarna är kommunens utveckling något jag tycker är mycket viktigt och en fråga jag även driver på. Det måste bli en mer attraktivare kommun och utvecklingen som är idag går alldeles för långsam. Tranemo som centrum, boende och mer sociala mötesplatser i kommunen är något som bör prioriteras. Det är viktigt med utveckling så vi bevarar det som är värdefullt. Värdefullt vilket jag då menar vår kommun. Även fast jag kanske inte kommer bo kvar i Tranemo resten av mitt liv är det ändå här jag har mina rötter, min barndom och mina minnen. Jag vill att det ska finnas kvar. Det ska inte försämras och kommunen får inte fallera och risken för centralisering till större orter och städer runt omkring ökar. Att vi tappat invånare varje år är ett faktum. Det kanske inte är något man kan påverka men det är värt ett försök. Det vi kan göra är att få kommunen att bli en mer attraktiv boendemiljö. Bättre service och högre kvalité på skolan. Satsa snarare på kvalité än kvantitet. Att man väljer att bo här istället för att pendla hit till sitt arbete t.ex. Att man vill se sina barn växa upp här eller att man väljer att stanna kvar, eller starta nya företag.
Att få tillbaka invånare som flyttar iväg för att studera efter deras studietid eller fånga upp högutbildade personer är viktigt för en fortsatt stark kommun och ett måste för utveckling, kvalité och levnadsstandarden.
Att försöka tvätta bort ”by-tänket” tror jag är något som är viktigt. Vi är alla invånare av en och samma kommun. Varför inte verka för att gemensamt utveckla och se till att vår kommun följer utvecklingen i den takt som resten av landet och världen. Att inte låta det förbli bara ”byhålor” utan att ta vara på det vi har och göra något bra av det för nästa generation. Att inte enbart tänka på sig själv utan kanske på era barn eller barnbarn.
Att sluta upp med att vara trångsynta och t.ex. sluta kämpa emot nedläggningar av en liten skola där kvalitén brister, lärare och elever är missnöjda. Satsa på kvalité inte kvantitet är mer min melodi.


Med en röst på mig är en röst på en modernare kommun. Jag vågar förändra för att bevara det som är värdefullt.


Kommentarer
Postat av: Malin

du är så duktig sanna och kan verkligen uttrycka dig på ett bra sätt. så stolt över dig!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback