Tranemodagarna.



Helgen är här. Tranemodagarna vaknas. Dem årliga Tranemodagarna. Själv har jag bojkottat denna tillställning i ett par års tid. Lördagmorgon, man ska gå upp tidigt och ner till marknaden, eller "marken" som det så fint kallas. Det regnar alltid och alltid finns det små snorungar som springer runt med sockervadd i ena handen och knallpulver i andra. Man ska hälsa på alla, för faktum är att man känner alla. I alla fall 98,9%, resten ler man snällt åt. I varje marknadsstånd säljs det krimskrams, hårband, solgglasögon, marknadsgodis eller meningslösa träkorgar. Och självklart gasballongerna, dem omtalade gasballongerna som jag kunde gråta floder av om jag inte fick en när jag var i barnvagnsåldern. Slutade oftast med att jag fick en i form av Blunder eller Mimmi Pigg. Jag behöll den länge, även fast all gas hade gjort sitt och lämnat den färglada ballongen hade jag kvar den. Den kunde ligga i min bokhylla bland alla disneyböcker, död som en fisk men att slänga den kom inte på fråga. Och än idag kan jag se skrikande barn som senare blir överlycklig av en liten gasballong. Meningslösa gasballong. 
När högstadieåldern blev ett faktum var tranemodagarna en dag man väntat länge på. Nedräkning i kalendern. Fylla stod för dörren. Att ett par cider och ett parkudden kunde vara så eftertraktat kan jag mig inte förstå idag. 3 - 4 år har gått och jag har inte visat min nunna på parkudden första helgen i September. Och missat något verkar jag inte ha gjort heller. I år ska jag mig pallra ner till "marken" och le åt 1,1% och hälsa på resten. Jag ska ha en trevlig stund. För principfast är jag inte. Dock inget parkudden, det har på något sätt lagts ner till alla högstadieelevers förfäran. Istället blir det inflyttningsfest hos Carro och Mattias och därefter Sigges. Jag har ju all rätt att ha en top-notch helg efter 4 vita veckor. 4 förbannade långsamma veckor.   




Förövrigt ; Håkan Hellström - Klubbland.

Kommentarer
Postat av: Malin

klubbland är en låt som får varje ben att skaka. Snart ska vi ska våra be tillsammans hoppas jag!

Postat av: Malin

ska ni till sigges? jasååå. vi ska ju till borree

2008-09-06 @ 13:52:24
URL: http://mydeliciouslife.blogg.se/
Postat av: Sandra

Hahhahhah Bojkottning av Tranemo dagarna minsann...Johanna som åkte hem för det ;p

2008-09-06 @ 23:59:14
URL: http://sponge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback